articles
איך לבנות מותג אופנה ?
מאת : יריב עמית, מייסד ה-brand academy
articles
branding
איך לבנות מותג אופנה ?
מאת : יריב עמית, מייסד ה-brand academy
ביגוד עומד על הגבול בין מוצר חיוני לפריט מותרות. מותגים מסוימים מייצרים את מה שאנו לובשים על בסיס יומיומי – גרביים, תחתונים וכן הלאה – בעוד שאחרים יוצרים בגדים עם אמירה אישית ייחודית, המיועדים למגוון אשפרויות החל מיום יומי, עסקים, אירועי ערב, ספורט ועוד. האתגר הגדול במותגי אופנה הוא יצירת הבידול והזהות שתישאר לנצח, ולא טרנד חולף. להלן מספר טיפים לבניית מותג אופנה
1. חשוב לפתור צורך קיים וייחודי בעיצובי בגדים-
מוצר או שירות טובים פותרים בעיה עבור קהל היעד שלך. זה נכון אפילו לגבי בגדים: כל בגד שאתה לובש משרת מטרה. בגדי עסקים קז’ואלים , חליפות לערב, בגדים מחממים אבל עדיין קלים, בגדים יוקרתיים במחירים סבירים.
מומלץ להתמחות בסוג מסוים של מוצר, להיות מותג נישה. זה נותן לך יתרון תחרותי מול החברות הגדולות. אם אתם רוצים למכור עיצוב ברמה גבוהה, אתם צריכים להיות פרסונה ייחודית ולשם כך חייבים להקדיש זמן לבנות את המוניטין שלכם. הענף הוא תחרותי ביותר, כך שקו הביגוד שלך להיות שונה, מבודל ומזוהה עם האופי שלך.

2. תהיו אתם, הביאו את האישיות שלכם לבגד שלכם
החיבור לזהות המותג חזק במיוחד בקרב בני דור הz , המשוועים לקשר אותנטי עם המותגים שבחרו. הם רוצים להיות מיוחדים, שונים, ושזה יהיה אמיתי . לכן מסר שמהדהד עם הצרכנים הללו, והישארות אותנטית למסר הזה, היא אחת הדרכים הבודדות לפרוץ לתעשיית האופנה הענקית כמותג קטן. אל תנסו להיות מה שאתם לא.
3.פיתוח ערכי המותג זה שם המשחק- על איזה ערכים לא תוותרו לעולם?
הם יכולים לשמש ככוכב הצפון שלך, להנחות כל דבר, החל מאסתטיקה ויזואלית ועיצוב האתר ועד לקמפיינים השיווקיים שלך. קווים מנחים אלה יכולים אפילו לעזור לך להחליט עם מי לשתף פעולה, אילו חנויות קמעונאיות מתאימות לחזון שלך, או עם מי להכניס את הצוות שלך.
4.עקביות היא אבן היסוד של כל אסטרטגיית מדיה חברתית מוצלחת.
עליך להבטיח שהתוכן שלך מושך כל הזמן, נאמן למותג שלך ומציע משהו מעניין ובעל ערך לקהל שלך. משמעות הדבר עשויה להיות הצגת השראות לנסיעות, שיתוף קטעים מהעיצובים החדשים שלך, והכי חשוב להביא את שפת המותג שלך אל הרשתות החברתיות, היא זו אשר תיצור את ההזדהות , הרגש , והאמירה המיוחדת של מי שיבחר ללכת עם הבגד שלך
5. בסופו של דבר, בניית מותג חזק עוסקת ביצירת עולם נפרד שמהדהד עם הקהל שלך
כל אלמנט מהעיצובים שלך ועד לפוסטים שלך באינסטגרם – נשזר לתוך נרטיב מגובש ושובה לב.
לכן, לפני שאתם מתחילים תשאלו עצמכם את השאלות הבאות:
מי הלקוח האידיאלי שלי?
עד כמה רווי השוק לסוג הבגדים שלי?
איזה ערך ייחודי מציע המותג שלי שלקוחות לא יכולים למצוא במקומות אחרים?
מה מייחד את קו הבגדים שלי?
אילו מרכיבים מרכזיים מעצבים את מסע הלקוח שלי?
מה הסיפור של הבגד שלי ?
מי שלובש את הבגד שלי מה זה אומר עליו ?
6. אתם צריכים להבין בטרנדים ומגמות אופנה אבל חייבים להביא משהו שלכם
מה זה אופנה ? זו מסיבה גדולה, עם טרנדים שדופקים הופעה. ובדיוק כמו בכל מסיבה נהדרת, אתם צריכים שישימו לב אליכם, גם אם אתם עמדים ליד הבר עם הדרינק ביד .
בית הספר לעיצוב אופנה ילמד אותך איך לעצב הכל, מהלבשה תחתונה הכי דקיקה ועד שמלות נשף הכי אלגנטיות. אבל הקסם האמיתי? זה למצוא את הליין שלך, להתמקד בו ולהפוך אותו לשלך.
הכי חשוב לא להיות מובל אלא להוביל, לזכור להישאר נאמן לרוח המותג שלך. לא לקפוץ לכל רכבת טרנדים אלא לתרגם את הטרנדים האלה לשפת העיצוב הייחודית שלך.
להלן כמה דוגמאות מהעולם האמיתי כיצד מצאו את השפה הייחודית שלהן:
Sophia Amoruso – הפכה בגדי וינטג’ למותג אופנה מגניב ועצבני עם Nasty Gal. היא טבעה חלל לאופנה טרנדית ובמחיר סביר שדיברה לנשים צעירות ועצמאיות.
Yael Aflalo- התחילה את הרפורמציה כדי להפוך אופנה בת קיימא לסקסית. היא הגיבה למשבר האופנה המהירה והדהדה בקרב צרכנים מודעים לסביבה.
Rebecca Minkoff -עשתה לעצמה שם בהתמקדות ביוקרה נגישה. התיקים שלה מצאו מקום טוב בין יוקרתי למחיר סביר.
Brunello Cucinelli- יצר מותג שסובב סביב “קפיטליזם הומניסטי”. מותג היוקרה שלו מתמקד ביחס הוגן של עובדיו ובתגמול, פונה לשוק היוקרה האתי.
Sara Blakely- הקימה את Spanx כדי למלא חלל בשוק ללבוש נוח ובלתי נראה. המוצרים שלה חוללו מהפכה בתעשיית הבגדים התחתונים והפכו למרכיב עיקרי עבור נשים רבות.
Oliver Tezcan -השיק את The Idle Man כדי להגיב על היעדר חללים מקוונים ייעודיים לאופנת גברים. המותג שלו פונה לגבר המודרני, במטרה להפוך בגדים מסוגננים לפשוטים ונגישים.
Waris Ahluwalia- הקימה את House of Waris, מותג תכשיטים המשלב אומנות מסורתית עם אסתטיקה מודרנית. לעיצוביו יש זהות ייחודית הממזגת את המורשת ההודית שלו עם אופנה עכשווית.
Suzanne Collins- הביאה מידה כוללת לאופנה היוקרתית עם תקן אוניברסלי. המותג שלה מתמקד בהכנת בגדים איכותיים ואופנתיים לנשים בכל הגדלים.
Rihanna- שינתה את תעשיית היופי וההלבשה התחתונה עם Fenty Beauty ו-Savage x Fenty. הדגש שלה על גיוון והכלה בגוונים ומידות קבעו סטנדרטים חדשים בתעשייה.
Eileen Fisher -י צרה קו בגדים המתמקד בעיצובים פשוטים ונצחיים תוך שימוש בחומרים ברי קיימא ומקור אתי. המותג שלה פונה לצרכנים המחפשים ארון בגדים עמיד לאורך זמן וידידותי לסביבה.
7. בחרו את החתימה שלכם- היא התשוקה שלכם.
שאלו את עצמכם מה החתימה שלכם? מה יהיה החתימה שלכם בבגד, שכולם יזהו?
מי יהיו מוצרי הליבה שלכם? המוצרים אשר ייצגו אתכם ואת הייחודיות שלכם בצורה הכי טובה ?
התשובה נמצאת בתשוקה שלכם, היא זו אשר תוביל אתכם למחוזות הנכונים. התשוקה שלכם תחלחל לתוך העיצובים שלכם.
8.מומלץ שתהיה לכם תוכנית עסקית.
יש כאלה שיאמרו לכם, פתחנו את העסק כי האמנו, לא בנינו תוכנית עסקית, ולא תכננו, פשוט קפצנו למים. יש הרבה יזמים שיסכימו עם אמירה זו אולם עדיף שתהיה תוכנית עסקית, כי היא מחייבת אתכם לעבוד לפי לוחות זמנים ותקציב- היא מספקת יעדים והנחיות לתקופת זמן מוגדרת. אם אתה לא עומד במדדים שנקבעו, אז יש לך פרמטרים להתאמה ונתונים לנתח מה השתבש. זה גם אומר שאתה יכול למדוד את מצב העסק במשך כמה שנים כדי להבין אם אתה מגיע לשוק היעד המיועד.
9. באיזה קטגוריה תרצו להיות ?
מישל ווילס, אסטרטגית בכירה , בעלת חברת embedded Brand startegy אשר תגיע לישראל, לכנס המיתוג השנתי, במאמרה The 3 fashion product strategies טוענת שקיימות 3 קטגוריות של מותגי אופנה:
1. פריטי השקעה –
אלה התכשיטים היקרים שלך, שעון רולקס ותיק היד של הרמס. בדרך כלל אביזרים, פריטים אלה לא אמורים להשתנות הרבה לאורך השנים. זה יגרע מהבטחת המותג שלהם: שהמוצרים האלה מחזיקים מעמד לנצח. מנהלי מותגים מרעננים את המותגים הללו על ידי דמיון מחדש של העולם סביב המוצר, בניגוד למוצר עצמו. טיפאני מעטרת יהלום יקר מפז על אייקון חדש (ביונסה) לרענון המותג שלהם.
2. פריטים עם חתימה(בידול מזוהה של המותג) —
אלו מוצרים שחוזרים עליהם במשך עונה עד כמה שנים. ג’ינס. זוג נעלי התעמלות. מעיל. פריטים אלה צריכים להיות בעלי חתימה המגדירה וקושרת את המוצר והמותג יחד. החתימה צריכה להיות בלתי נשכחת ומספיקה כדי לקשר מרכיבים שונים למותג, אך גמישה כדי לאפשר סגנונות חדשים לאורך זמן. HOKA אתמול והיום עדיין כוללים את הסוליה הגדולה של HOKA. אבל הם הפכו מודרניים עם הזמן. הפאצ’ של Levis גמיש מספיק כדי לעבור מג’ינס רחב לג’ינס סקיני.
3. פריטי אופנה –
אלו פריטים שנרכשו עם היתרון של להיות בטרנד ו/או חדשים. שמלה שאת לובשת לחתונה מתאימה לכאן. את כבר לא רוצה ללבוש מחדש את מה שלבשת בתמונות החתונה. זארה מוציאה לפועל את הקטגוריה הזו היטב – “אין חתימה ניתנת לחזור על עצמה בבגדיה מעונה אחת לאחרת.
HERVE LEGGER מותג האופנה שיצא מהמשבצת ודעך
מישל ווילס טוענת שמותג האופנה הצרפתי היוקרתי HERVE LEGGER פשט רגל ב 2017 מכיוון שהם ניסו משהו אחר, מחוץ למשוואה, הם פעלו בקטגוריה חד פעמית — בגדי ערב. אבל, הם מיתגו את המוצר שלהם כמו סמל. כל שמלה וחצאית היו ביטוי דומה של טרנד הבגדים הצמודים לגוף( חיבוק הגוף). לאחר שנגמר טרנד חיבוק הגוף, המותג היה מיושן ודעך, עד לפשיטת רגל.
אז איך מחזירים את HERVE LEGGER חזרה ?
לאחר שהיא נרכשה בעקבות פשיטת רגל. הבינו בHERVE ששמלה לא נועדה ללבוש פעם ביום במשך שנים, אז אסטרטגיית מותגי ההשקעה ירדה מהפרק.
Hervé יכולה לנסות לעבור לאסטרטגיה של פריטי אופנה. Hervé Léger יהיה מותג בשם בלבד, עם שלל סגנונות סקסיים שמשתנים כל כמה חודשים. בהתחשב בכך ש-Hervé עדיין בעלת מוניטין וזיהוי במודעות של בגד המחבק את הגוף, שינוי זה יכלול אובדן יקר של הון עצמי של המותג בחתימה שלהם, בנוסף הוא ידרוש השקעות בשרשרת אספקה בסגנון זארה.
האפשרות האחרת היא – להיות מותג חתימת מוצר וזו ההגיונית ביותר. Hervé יכולה להיות בעלת בגדים של חיבוק גוף כחתימתה, ולשחרר אוספים קבועים סביב החתימה הזו. אבל כדי להצליח, Hervé צריכה לצאת מבגדי ערב, ולשחרר מעט את העקביות של הסגנון המיוחד שלהם. במקום זאת, הם יכולים להפוך את חיבוק הגוף לחתימה גמישה בכל לבוש קז’ואל: שמלות לבילוי קלילות, חצאיות לעבודה ובגדי ים צבעוניים ועוד.




שתפו מאמר זה
SUBSCRIBE TO
OUR NEWSLETTER