articles

⁨מיתוג שמע⁩
מאת: הילה סטרוגו

articles

branding

⁨מיתוג שמע⁩

עכשיו הגיע הזמן שהמותגים ישקיעו בזהות הקולית שלהם

ילדים בחזרה לבית הספר, אורות המשרד מהבהבים לרגע, בלבול נרחב לגבי כמה אנשים מורשים להיפגש בגן והאם עלינו לעבוד מהבית. עם זאת, לא בטוח ש”הנורמלי החדש “שלנו עשוי להיות, פרק חדש זה מהווה הזדמנות בשלה עבור מותגים לשאול כיצד הם עוסקים בקהלים שלהם. וצליל צריכה להיות התשובה שלך.

אנו חיים בעולם חדש ומוזר, והמאבקים השנה היו מגוונים, אך עבור כולנו, חוט משותף הוא המכסה הקשה על חוויותינו החושיות. מסכי אקריליק בארוחת הערב, מסכי מחשב לפגישות, מסכות פנים להזמנת קפה או צפייה בסרט, ללא הופעות, תיאטרון, ספורט, מסיבות … אתם מכירים את התרגיל. קרבה פיזית, מגע וחוויות חיות – הם לא יוצאים מהערפל של הקורונה בקרוב.

החושים שלנו בחצי השנה האחרונה השתוקקו לגירוי. כשדלתות נסגרו ברחבי המדינה על ידי בתי ספר, אוניברסיטאות, משרדים וחדרי כושר, השתוקקנו לנוחות, קרבה וחיבור. למרבה המזל, לעומת זאת, היה לנו בדיוק את הדבר – מוזיקה.

זוכרים את אופרת השירה של האיטלקי מהמרפסות שלהם במטרה להעצים את המורל, את הסערה המרגיעה של נגני הגיטרה הספרדים לשכניהם מבידוד, ואת העם הבריטי שעמד על סף דלתם ב”קלפ למטפלים “השבועי?

YouTube video

כוחה של המוסיקה להתאחד
בעוד שאולמות קונצרטים עשויים להישאר ריקים, אנשים פנו למוזיקה מכיוון שהיא מעוררת רגש ומביאה צבע ותרבות לחיינו. למרות שרבים מרגישים את ההשפעות של בידוד, מחרדה לבדידות, אנו עדים לעוצמה העצומה של מוסיקה וצליל להרגיע, להתאחד ולקשר בינינו, גם כאשר איננו יכולים להיות ביחד.

מוסיקה יכולה להיות חיבוק חם, זיכרון מועדף, לילה משתולל במטבח, עידוד עדין להתחיל את היום, או תו מרגיע בערב. והנתונים הסטטיסטיים מראים שהשקענו בכוחות המיסטיים של הקשבה בקנה מידה מונומנטלי.

הרדיו זינק כמקום של נחמה וחיבור אנושי אמיתי עבור רבים, תחנת ספוטיפיי ‘כל יום כמו יום ראשון’ סייעה לדיווח הנעילה במיליונים. בינתיים, דוח של דייזר, גוף תעשייתי בריטי, ה- BPI והתזמורת הפילהרמונית המלכותית מצא כי ברחבי העולם, שירות הסטרימינג ראה עלייה של 17% במאזינים הקלאסיים בין אפריל 2019 לאפריל 2020. מה עוד, מאזני פודקאסטים הוכפל פי שניים השנה בלבד, ועל פי ההערכות 50% מכל החיפושים נעשים באמצעות קול.

מותגים חייבים לשים לב
ברור שמוסיקה וסאונד מעולם לא שיחקו תפקיד מכריע יותר והם מגיעים ליותר אנשים בדרכים משמעותיות יותר מכפי שניתן היה לצפות. לכן מותגים חייבים לשים לב ולשקול את הצליל כמרכיב מרכזי בארכיטקטורת המותג שלהם.

מיתוג שמע אינו חדש. במהלך השנים האחרונות ראינו כמה מותגים בולטים שמשקיעים בזהותם הקולית; עם מאסטרקארד, פורמולה 1, אלדי, ופולקסווגן, רק חלק מהמותגים שיצאו למסע מיתוג קולי.

חסרונות

מיתוג משותף בנוי על בסיס של שיתוף פעולה, וכאשר תרבויות שונות לחלוטין מתנגשות, זה לא תמיד יכול להיות אידיאלי.

ההסכם דורש אמון רב, יש לעקוב מקרוב אחר הנחיות ולשתף משאבים.

והכי חשוב, מותגים צריכים לשקול את תגובת הצרכנים לשותפות שזה עתה הוקמה. תמונות מותג יכולות להתנגש, ופלעות שוק יכולות להיות מוטעות אם חברות לא מצליחות להפגין קשר חלק והגיוני. לדוגמא, אם מותג יוקרתי יוקרתי חולק קול עם מי שנתפס כשוק המוני או פחות איכותי, השותפות המיתוגית יכולה להיכשל עקב מסרים מעורבים וצרכנים מבולבלים. דוגמאות לכך הן לגו ומעטפת או קוסטו ברצלונה ולידל.

בתרחיש הגרוע ביותר, המוצר עלול להתנפל, ניתן להכתים את תדמית המותג והמיזם יכול להיות יקר במידה ניכרת.

5 דוגמאות למיתוג משותף
בואו לחקור כמה מחקרי מקרה מותגים בולטים המספקים למותגים בעלי דעות דומות יתרונות תחרותיים כאשר הם מתמקדים בייצור איכותי ותקשורת שיתופית.

סטארבקס וספוטיפיי
מיתוג משותף של סטארבקס

בשנת 2015, סטארבקס השלימה את אווירת בית הקפה שלה באמצעות שיתוף פעולה עם מכונת מגירת הזרמת המוזיקה, Spotify.

כחלק מההסכם עובדי סטארבקס מקבלים מנוי של Spotify Premium, שם הם אוצרים רשימות השמעה המשמשות רקע מוזיקלי לגישה של חובבי הקפה דרך אפליקציית סטארבקס. לאחר מכן Spotify מספקת רשימות השמעה אלה “בדרכים” ומציעה תוכניות מנוי מוזלות, ובכך משיגה שפע של משתמשים פוטנציאליים חדשים.

זוהי אסטרטגיית שיתוף מיתוג דיגיטלי של אימפריות חמות וטרנדיות שמוסיפות טק ומנגינות לאספרסו וללטס. כל מותג מרוויח באמצעות מבצעים משותפים, תוכניות נאמנות ממוזגות ותמריצים יקרי ערך המוצעים זה כלפי זה. Spotify תומך בצלילים בעוד שסטארבקס מאבטח את ההגדרה, ושני העסקים בונים זה את זה.

שיתוף הפעולה מספק רשימות השמעה שבועיות, תכונות אמניות בלעדיות ועוזר לשני המותגים לתקשר לקהל שבוי. הצרכנים לשים לב ונהנים מהיצע של כל ישות תוך כדי לגימה
פינג וחברתיות שבעה ימים בשבוע.

אפליקציית Pixar ו- GPS של דיסני WAZE
מיתוג משותף מכוניות waze דיסני פיקסאר

חלק מהשותפויות מקדמות זו את זו תוך מתן תמריצים ובידור לצרכן. כשהפיקסאר של וולט דיסני השיקה את מכוניות 3 כבר בקיץ 2017, הצרכנים נבלעו בתצוגות מקדימות, שילוט וצעצועים נלווים וסחורה שקידמו את הבכורה המיוחלת.

עם זאת, זרוע האנימציה של דיסני הלכה על “To Infinity and Beyond” בכך שהיא מבדילה את עצמה ממעגל העיתונות המסורתי ותוכנית הקידום של סרט שובר קופות. עם הרלוונטיות הישירה של פיקסאר לרוץ ולצפייה בכביש, הסכמתה לחבור לאפליקציית ניווט GPS WAZE חידשה את המנוע למסע מוצלח של מיתוג משותף. שילוב המיתוג המשותף אפשר למשתמשי Waze להתאים את קולו של מדריך הטיולים הווירטואלי של האפליקציה לזה של קווין ברק או ג’קסון סטורם, שתיים מהדמויות הראשיות במכוניות 3.

עם הזדמנות למיתוג משותף עבור ילדים, שני המוצרים נהנו ממגמת חשיפה והורים הועטו לקולנוע לאורך כל הקיץ.

מילקה ואוראו

במקרים מסוימים, אסטרטגיית שיתוף מיתוג עשויה להתברר כלא מוצלחת. כמה אסטרטגיות כושלות משלבות שני מותגים דומים באופן שמטעה את הצרכן או מעכב את דימוי המותג.

עם מורשת מותג שנולדה בשוויץ ומיוצרת בגרמניה למעלה מ 100 שנה, מילכה נחשבת לשוקולד יוקרתי בקטגוריית הממתקים היוקרתית. המותג שלו מתגאה במרקם הרך, הטעם הטעים והמתכונים המעוצבים בקפידה.

מצד שני, OREO היא ענקית עולמית והעוגיה הנמכרת ביותר בעולם. זהו מותג ידוע לשמצה עם מוצר איכותי; עם זאת, OREO נמצא בסוג אחר של מוצרי צריכה. זהו חטיף צרכני בשוק ההמוני המשתרע על כל מדף ברחבי הקמעונאות האמריקאית. העברת המסרים שלה היא מהנה, מרתקת ומשפחתית, אבל איך הצרכנים יראו את מילקה ואוראו להתחבר זה לזה?

כאשר שני מותגי הקונדיטוריה הציגו קו חדש בשנת 2016, נוצרו מכירות ונצרכו מוצרים. עם זאת, ייתכן שלא מדובר בהתאמה שנעשתה בשמיים עם חיי מדף ארוכים. בפרט, ייתכן שהיוזמה לא תתורגמה היטב עם קהלים ספציפיים מכיוון שהיא משלבת בין מותג טבעי ויוקרתי למזון מעובד.

דיברנו בעבר על חשיבות האמון ועמידה בהנחיות לשותפות משותפת מוצלחת. במקרה של מילקה ואוריאו, עקב שגיאת תרגום, שתי תמונות המותג נפגעו כאשר חטיפי מילקה אוראו נזכרו באיחוד האמירויות הערביות כאשר התגלתה שגיאת תיוג באיות שגוי של “ליקר” שוקולד עם “חריף” שוקולד.

קוקה קולה והצלב האדום האמריקאי

מיתוג משותף מוצלח לוכד קהלים נוספים ומעביר מסר שנועד להעניק השראה ותככים. במשך למעלה ממאה שנה, קוקה קולה התיישרה עם הצלב האדום האמריקני כדי לפתח שותפות המתמקדת ברצון טוב ובטיפוח קהילות מקומיות ברחבי הארץ.

איל המשקאות מגביר את חשיפתו על ידי סיוע בהקלה באסון, אירועי בריאות מקומיים, יוזמות צדקה ומאמצי התנדבות. בצד השני, לצלב האדום יש שותף פרימיום עם שרשרת אספקה תורנית ומוכן לשרות. עם מגוון עצום של קוקה קולה של מים, מיץ, סודה ומשקאות אנרגיה, הצלב האדום האמריקני מבטיח שיש לו שותף במקום שיסייע ויעזור לצוותי תמיכה בשטח ולאזרחים הסובלים מצורך. קוקה קולה זוכה לנקודה רכה בקהילה המקומית תוך מיתוג משותף של עסקיה בשיתוף עם מקלט הומניטרי.

בעוד שמוצרי קוקה קולה מסוימים נתפסים כבלתי בריאים ועלולים לגרום לתגובת נגד על ידי שותפות עם ארגון בריאות מוערך כמו הצלב האדום, השותפות למיתוג משותף נמשכת מעבר למוצר. הוא מציג שותפות רחבה של שני מותגים כל אמריקאיים עם מורשת ומסורת. יתר על כן, קוקה קולה מחזיקה ותורמת משקאות בריאים לצלב האדום, כולל קווי המים של Dasani, SmartWater, and Vitamin Water.

לואי ויטון וב.מ.וו.

כאשר מותג רכב מהשורה הראשונה מתערבב עם קוטור יוקרתי, יוקרה פוגשת יוקרה, והשוק מכפיל את עצמו. לחובבי “בימר” נלהבים אכפת מדייקנות, איכות וביצועים. אותן תכונות חופפות בצורה חלקה עם האיכות הנתפסת של קו הלבוש, מוצרי העור והמזוודות של לואי ויטון.

עם קהל לקוחות אמיד ואסטרטגיה שיווקית שמתמצאת בפלחי שוק מגוונים, שתי הגופים הקימו פעולה יעילה של מיתוג משותף בשנת 2014.

באמצעות מחקר, מומחיות בייצור ושיתוף פעולה מסור, לואי ויטון הציג קו מזוודות שניתן לאחסן במדויק בדגם היוקרה האחרון של ב.מ.וו, ה- i8. זו ברית מושכת המקבילה לסמלים המכובדים של שני המותגים של מעמד, עיצוב וחדשנות.

סיכום

עם התפתחות השווקים, הצרכנים יכולים לרכוש מוצרים ושירותים הנגישים דרך g
מספר חתירה של ערוצים ונקודות רכישה.

כפי שראינו מהדוגמאות, מיתוג משותף מוצלח מושג כאשר מותגים תואמים משיקים מוצר בעל ערך המהדהד עם הצרכנים ומייצר באז.

עם הופעתם של בינה מלאכותית, ריבוי מציאות מדומה, ימשיכו המותגים למצוא דרכים לשלב קמפיינים וליצור מוצרים ושירותים משותפים המניעים את המחט ודוחפים את המעטפה.

מיתוג משותף הוא עיקרון שיווקי עתיק יומין, אך היצירתיות והיכולות פשוט מגרדים את פני השטח.

שתפו מאמר זה

SUBSCRIBE TO
OUR NEWSLETTER

הרשמו לניוזלטר שלנו ואנחנו נעדכן אותך בקורסים, תוכניות וארועים.

    הקלידו כאן את כתובת המייל

    אני מאשר/ת קבלת דיוור ו/או חומר פרסומי בדואר האלקטרוני

    MORE IN ARTICLES

    מאמרים נוספים