articles

כיצד מותגים יכולים להישאר יצירתיים ונוכחים בעידן ה-Ai
מתוך מאמר של : Dr Shamael Zaheer , the Branding Journal , 30.4.2025

articles

branding

כיצד מותגים יכולים להישאר יצירתיים ונוכחים בעידן ה-Ai
רבותי תתעוררו, אם עדיין לא התעוררתם , משהו ענק וטקטוני קורה מתחת לרגלי המותגים היציבות שלכם , רעידת הAI . כן, המיזוג של המיתוג והבינה המלאכותית הפך בשנים האחרונות לחזק יותר, דומה יותר, ולגנרי מידי – וכך הולכת לאיבוד ההבנה העדינה של ערכי הליבה של מותג, הבנה שהייתה שמורה בעבר למעצבים אסטרטגיים ובני אדם עם אינטואיציה שיווקית. אז איך יכולים מותגים להישאר יצירתיים, תחרותיים ונוכחים – תוך כדי שימוש מושכל בבינה מלאכותית? או שמא הבינה המלאכותית השתלטה לחלוטין על מה שפעם היה בידי המותג?

מיתוג – אז ועכשיו

עולם המיתוג המודרני השתנה בצורה דרמטית. יחד איתו הופיעו אלגוריתמים – שהפכו לאוצרי התרבות הדיגיטלית שלנו. זהות של מותג כיום לא נבנית רק בחדרי ישיבות – היא מפוסלת על ידי נתונים ויד נעלמה של קוד.
טיקטוק אחד ויראלי או ריל באינסטגרם – ופתאום מותג לא מוכר הופך לכל מקום, רק בגלל שהאלגוריתם בחר לקדם אותו.
כיום, מיתוג עוסק פחות ביצירת רגש – ויותר בניסיון לתפוס את עינו של האלגוריתם. מותגים רצים אחרי טרנדים במקום נצחיות, ומחליפים עומק בויראליות.
אותו קסם שגרם לנו פעם להתרגש, להתרפק, אולי אפילו לדמוע – הולך ונעלם.
בעבר, מותגים עסקו בסיפורים ובחיבור רגשי.
הם דיברו את השפה של הציבור, לא ניסו להדהים או לבדר בצורה מלאכותית. היום? מיתוג רודף אחר כפתורי לייק ואלגוריתמים. לפעמים על חשבון החיבור האמיתי עם הקהל.

השופטים הם קוד, לא אנשים

מה באמת מושך אותנו למותגים מסוימים? האם זו השפה שלהם או משהו מתוחכם יותר?
היום, הקשר הזה נעשה דרך אלגוריתמים שפועלים מאחורי הקלעים – ממיינים, מסננים ומציגים תוכן בדיוק מטורף.
פלטפורמות חברתיות הן הרבה מעבר לאמצעי תקשורת. הן הפכו למכונות העצמה – שכל לייק, שיתוף או תגובה מזין מערכת שמכריעה את גורל המותג. תחרות פופולריות דיגיטלית – והשופטים הם קוד, לא אנשים.

עתיד המיתוג: כשנתונים פוגשים רגש

תארו לכם חבר שיודע מה אתם רוצים לפני שאתם יודעים. זה תיאור מדויק של חיזוי מבוסס AI.
חברות לא רק עוקבות אחרי טרנדים – הן מנבאות אותם, לפעמים בדיוק מצמרר. זה לא ניחוש – אלא אינטואיציה דיגיטלית.
היכולת הזו מאפשרת להבין את הקהל בצורה שלא הייתה אפשרית בעבר – וזה גם מרתק וגם מעט מטריד.
ובאותה נשימה – בעולם שבו אלגוריתמים שופטים הכל, האותנטיות חשובה מאי פעם.
אנשים מזהים תוכן מזויף בשניות. כמו בפרסומת המושמצת של קוקה-קולה – שהוגדרה על ידי מבקרים כמנוכרת ו”נטולת נשמה”.
לכן, מותגים מצליחים כיום לא רק משחקים את המשחק, אלא משתמשים בטכנולוגיה כדי ליצור קשרים אמיתיים. זהו איזון עדין: אם התוכן מחושב מדי – הוא מאבד רגש. אם הוא רנדומלי מדי – הוא נבלע ברעש.המיתוג האמיתי קורה באמצע – שם הנתונים תומכים, אך הלב מוביל.

סיפורים שיש להם משמעות

מיתוג תמיד היה על סיפור. היום הוא צריך להיות גם סיפור שהאלגוריתם יסכים לשתף.
קצר, חד ומדויק – זו שפת האינטרנט החדשה. אבל מותגים גדולים יודעים להעביר עומק גם בקצר.
כמו טוויט שמפיל לך את הלסת או כותרת שמעוררת רגש מידי – זה מה שמנצח.
קחו את נייקי למשל – שמשתמשת ב-AI בצורה מושכלת, כדי להבין משתמשים, להתאים מוצרים ולבנות מערכת יחסים.
האפליקציה Nike Fit, רכישות כמו Zodiac ו-Datalogue, או פרויקטים כמו AIR (Athlete Imagined Revolution) – כולם מראים איך AI משמש כשותף יצירתי, לא רק ככלי אוטומציה.
לכן, אלגוריתמים הם רק כלים. הם הופכים אותנו לחדים יותר, מדויקים יותר. אבל הניצוץ, הרגש, האומץ היצירתי? זה עדיין 100% אנושי.

אז מה הלאה: שימוש עדין בבינה מלאכותית להצגת המותג

תנו ל-AI לעזור – לא להכתיב
שיהיה שותף, לא מנהל. אל תתנו לו לקבוע את הקול של המותג – השתמשו בו להשראה, לא להחלפה.
.2שלבו רגש עם אטרקטיביות טכנולוגית
חברו בין פתיחה קליטה לסיפור אישי שמהדהד לקהל – כי מה שאנשים באמת זוכרים הוא התחושה, לא הוויזואל.
.3 העדיפו אותנטיות על טריקים של מעורבות
לייקים חשובים, אבל תוכן מאולץ מריח מזויף. היו אמיתיים – זה מדבק.
.4 השתמשו ב-AI כדי להתאים – לא לתמרן
אל תנצלו את יכולות הניבוי של AI כדי למכור – השתמשו בו כדי להבין ולספק חוויה שמכבדת את הצרכן. ההבדל בין מיתוג איכותי למניפולטיבי – הוא במידת החמלה והכוונה.

לסיכום

נפלא לראות כיצד מותגים לומדים לשלב AI תוך התאמה מתמדת, אבל הלב של מיתוג עדיין דורש קשר רגשי – כזה שהתקיים פעם, כשהצופה הרגיש חלק ממערכת יחסים עם המותג.
המותגים המרגשים באמת כיום אינם אלה שמצליחים לתמרן את המערכת, אלא אלה שמנצלים את הכלים כדי לבטא את עצמם באופן אותנטי ועמוק יותר.

להלן 4 דוגמאות קצרות איך מותגים יודעים להשתמש בAI בהתאם לערכים שלהם :

נוטלה 7 מיליון תוויות
נוטלה יצרה קמפיין פרסומי שבו גייסו את הבינה המלאכותית כדי ליצור 7 מיליון תוויות ייחודיות לצנצנות נוטלה.לא היו שתי צנצנות מהמהדורה המיוחדת שהיו זהות זו לזו.כל אחת מהצנצנות נחטפה.
קוקה קולה Create Real Magic
כבר ב2023 קוקה-קולה השיקה תחרות בשם “Create Real Magic” (צור קסם אמיתי). הם הזמינו משתמשים לשלב בין ChatGPT, DALL·E וקריאייטיבים היסטוריים מפרסומות של קוקה-קולה ליצירת יצירות אמנות חדשות שישותפו באתר.
NIKE FIT
אפליקציית Nike Fit היא דוגמה מצוינת לשימוש בנתונים הללו לצרכי שיווק. באמצעות שילוב של מציאות רבודה (AR) ובינה מלאכותית, המשתמשים יכולים לסרוק את כף הרגל שלהם באפליקציה ולקבל המלצות מדויקות לנעלי ספורט שמתאימות להם.
בנוסף, נייקי השתמשה בבינה מלאכותית ליצירת קמפיין פרסומי בשם “Never Done Evolving” (לא מפסיקים להתפתח) עם סרינה וויליאמס. הם יצרו משחק טניס מדומה בין סרינה הצעירה – מימי זכייתה הראשונה בגראנד סלאם ב-1999 – לבין הגרסה המודרנית שלה מהאופן האוסטרלי בשנת 2017.
BMW AI ART
בהמשך למגמה של הצגת אמנות על דגמי הרכב שלהם BMW יצרו בשנת 2021 קמפיין חדש לדגם 8 Series Gran Coupé, שבו הוקרנה אמנות שנוצרה באמצעות בינה מלאכותית על גבי הרכב עצמו.

שתפו מאמר זה

SUBSCRIBE TO
OUR NEWSLETTER

הרשמו לניוזלטר שלנו ואנחנו נעדכן אותך בקורסים, תוכניות וארועים.

    הקלידו כאן את כתובת המייל

    אני מאשר/ת קבלת דיוור ו/או חומר פרסומי בדואר האלקטרוני

    MORE IN ARTICLES

    מאמרים נוספים

    follow us

    עקבו אחרינו