articles

HiPhi עלייתו ונפילתו של מותג הרכב פורץ הדרך

articles

branding

HiPhi עלייתו ונפילתו של מותג הרכב פורץ הדרך
אל תגיד לי שאתה מותג הרכב טק היוקרתי בעולם, תגרום לי להרגיש " בעידן שבו חדשנות וטכנולוגיה קובעות את הקצב, מותג הרכב HiPhi הציב רף חדש לעולם הרכב החשמלי. מדובר לא רק במכונית – אלא בחזון טכנולוגי שנועד לפרוץ את גבולות הדמיון וליצור קטגוריה חדשה לגמרי: "Tech-Luxury".

סיפור ההתחלה – לא עוד יצרנית רכב

מאחורי המותג HiPhi עומדת חברת Human Horizons, שנוסדה בשנת 2017 בסין על ידי המהנדס והיזם דינג ליי (Ding Lei), לשעבר בכיר בג’נרל מוטורס ו-SAE. החזון היה ברור מההתחלה – ליצור לא סתם רכב חשמלי, אלא פלטפורמה טכנולוגית חכמה שמשלבת עיצוב עתידני, קישוריות מתקדמת ובינה מלאכותית, וכל זאת תוך שמירה על חוויית פרימיום ברמה הגבוהה ביותר.

מה מייחד את HiPhi

לא מתחרה בטסלה – היא מנסה להגדיר קטגוריה חדשה. הנה כמה מהמאפיינים הבולטים שהופכים את הרכב לייחודי:
• עיצוב פורץ דרך – דלתות “כנפי פרפר” אחוריות, תאורת לד דינמית ומראה עתידני שלא דומה לשום רכב אחר.
• מערכת בינה רגשית – המערכת המתקדמת HiPhi X משתמשת באינטליגנציה מלאכותית כדי ללמוד את הרגלי הנהג ולהתאים את הרכב לחוויה אישית.
• קונספט של “חופש פתוח” – העיצוב הפנימי מזכיר יותר סלון יוקרה מאשר תא נהג: מושבים מסתובבים, מסכים ענקיים ותחושת מרחב בלתי רגילה.
• מערכת OTA מלאה – כל הפיצ’רים הטכנולוגיים ברכב ניתנים לעדכון מרחוק, בדומה לסמארטפון.

אסטרטגיית מיתוג: טכנולוגיה היא זהות

בניית המותג של HiPhi נשענה על פילוסופיה ברורה: הטכנולוגיה היא לא כלי – היא הזהות של המוצר. לכן, השיווק של HiPhi לא מתרכז רק בביצועים של הרכב, אלא במונחים של סגנון חיים טכנולוגי מתקדם. המותג משתף פעולה עם יוצרי תוכן טכנולוגיים, מקיים השקות בהשפעת תרבות הפופ, ונראה כמו מותג שהוא חצי סטארטאפ – חצי מדע בדיוני.

עלייתו ונפילתו

בשנת 2021, דגם הדגל HiPhi X הפך לרכב החשמלי היוקרתי הנמכר ביותר בסין, עם מכירות של 3,742 יחידות במחצית השנייה של השנה, תוך שהוא עוקף מותגים בינלאומיים כמו פורשה ומרצדס.
עם זאת, בשנת 2024, חברת Human Horizons, הבעלים של HiPhi, נקלעה לקשיים פיננסיים והודיעה על השעיית הייצור למשך שישה חודשים. בהמשך, דווח על השקעה של מיליארד דולר מחברת iAuto האמריקאית, במטרה להחיות את המותג ולהחזיר את הייצור לפעולה.
למרות ההצלחה הראשונית של דגמים כמו HiPhi X ו-HiPhi Z, החברה התמודדה עם אתגרים פיננסיים חמורים:
• תחרות עזה בשוק הרכב החשמלי בסין: הכניסה של שחקנים רבים לשוק יצרה תחרות קשה, מה שהקשה על HiPhi לשמור על נתח שוק משמעותי.
• הכנסות נמוכות מהצפוי: במהלך 2023, החברה מכרה פחות מ-8,700 רכבים, מספר שלא הספיק לכסות את ההוצאות הגבוהות.
• כישלון בגיוס הון נוסף: ניסיונות לגייס השקעות נוספות, כולל עסקה עם iAuto Group בסך מיליארד דולר, לא צלחו.(carscoops.com)
• חובות עצומים: במאי 2024, החברה דיווחה על חובות בסך כ-22.8 מיליארד יואן (כ-3.2 מיליארד דולר), מה שהוביל להגשת בקשה לפשיטת רגל.

מדוע המותג נכשל ? ומה יש ללמוד מזה ?

HiPhi ייצרה רכבים יוקרתיים בטווח מחיר של 80,000–120,000 דולר – כלומר, היא פנתה לשוק מאוד מצומצם של צרכנים עמידים, בעיקר בסין.
המותג לא הצליח לבסס תדמית בינלאומית שתצדיק את המחיר, כמו שעשו טסלה או פורשה.רצה מחיר יוקרתי כמו של מרצדס ופורשה אך ללא הצדקה רגשית וערכית

2.חוסר התמקדות במוצר אחד
במקום להתמקד בדגם אחד ולשפר אותו לאורך זמן, HiPhi השיקה שלושה דגמים תוך פחות מ-3 שנים (HiPhi X, Z, Y).
המהלך הזה דרש לוגיסטיקה, שיווק, ייצור, ושירות לקוחות נפרדים לכל דגם – דבר שאינו בר קיימא לחברה צעירה.

3.. שוק סיני תחרותי ואכזרי
השוק הסיני לרכבים חשמליים הוא אחד מהצפופים והמתקדמים בעולם.
מותגים כמו BYD, NIO, XPeng ואפילו טסלה כבר ביססו עצמם חזק מאוד, והציעו תמורה גבוהה יותר למחיר.

לסיכום:

הוא שיעור חשוב בחדשנות מוצרית: חדשנות מדהימה לא מספיקה אם אין מיתוג מבריק
מיתוג המסוגל ליצור רגש וערך של יוקרת על , לפני כן הערכה נכונה של גודל השוק והנכונות שלו
לעבור מהמתחרים האירופאים היוקרתיים למותג חדש ולא מוכר. בקיצור : “אל תגיד לי שאתה מותג הרכב טק היוקרתי בעולם, תגרום לי להרגיש ”

תחייה מחודשת עם השקעה חדשה

במאי 2025, חברת EV Electra מלבנון רכשה 69.8% ממניות HiPhi, והשקיעה 100 מיליון דולר להחזרת הייצור והפעילות. החברה החדשה, Jiangsu HiPhi Co. Ltd, הוקמה עם הון רשום של כ-143 מיליון דולר, ומטרתה להחזיר את הייצור במפעל ב-Yancheng לקיבולת של 150,000 רכבים בשנה.

שתפו מאמר זה

SUBSCRIBE TO
OUR NEWSLETTER

הרשמו לניוזלטר שלנו ואנחנו נעדכן אותך בקורסים, תוכניות וארועים.

    הקלידו כאן את כתובת המייל

    אני מאשר/ת קבלת דיוור ו/או חומר פרסומי בדואר האלקטרוני

    MORE IN ARTICLES

    מאמרים נוספים

    follow us

    עקבו אחרינו