articles
חזון או בשורה ?
מאת : יריב עמית, מייסד הbrand academy
articles
branding
חזון או בשורה ?
כמה פעמים נשאלתם מה החזון של החברה שלכם? כמה פעמים נתקלתם בחזון של חברה כמו: ליצור עולם טוב יותר ומתקדם ביותר , בתחום הרפואה , התעשייה או ההי טק . כמה פעמים שמעתם שהחזון של החברה להיות מובילה בתחום בעוד 10 שנים, או להיות בנק שעוזר ללקוחות דרך שרות יוצא דופן ,כמה פעמים החזון הזה נגע בכם? והאם היה באמת המנוע החשוב ביותר בגיבוש המותג שלכם
הדעות לגבי חשיבות החזון חלוקות ,חלק בעד, והמבקרים טוענים ל:
1. חוסר רלוונטיות: לעתים חזון ארגוני נתפס כהצהרה מעורפלת שאינה משפיעה על פעילות היומיום של החברה.
2. קושי ביישום: לפעמים קשה לתרגם חזון כללי לפעולות מעשיות וברורות.
3. מיקוד יתר על העתיד: יש הטוענים שחזון עלול להסיט את תשומת הלב מאתגרי ההווה.
4. חוסר גמישות: חזון קבוע עלול להגביל את יכולת החברה להסתגל לשינויים בשוק.
5. ציניות של עובדים: לעתים עובדים מתייחסים בספקנות לחזון שנתפס כמנותק מהמציאות.
6. בזבוז זמן וכסף: תהליך פיתוח וטיפוח החזון יכול להיות יקר ולגזול זמן ניהולי רב.

הטענה שלי היא שיש שאלה הרבה יותר חשובה מחזון, לכל מי שבונה מותג ,והיא: מה הבשורה שלך?
המילה “בשורה” היא מילה עתיקה ובעלת משמעות עמוקה בהיסטוריה :
בתנ”ך: בספר שמואל ב’, פרק י”ח, פסוק כ”ז: “ויאמר המלך טוב איש זה ואל בשורה טובה יבוא.”
בברית החדשה: המילה “אוונגליון” ביוונית, שתורגמה ל”בשורה” בעברית, משמשת לתיאור סיפור חייו ותורתו של ישו.
במלחמת העולם השנייה הבשורה על סיום המלחמה הייתה אחת ה”בשורות” המשמעותיות ביותר של המאה ה-20.
השימוש במילה “בשורה” מרמז על מסר בעל חשיבות רבה, בשורה הינה הרבה יותר משמעותית,חזקה ממטרת או משימת המותג , הבשורה הינה הדחף שגרם לך לקום בבוקר ולעשות מעשה, לצאת עם מותג חדש לעולם, וזה לא דבר קטן של מה בכך.
כל בשורה טובה מורכבת משלושה קריטריונים:
1.חדשנות
הבשורה היא ההיבט החדשני של המותג או המוצר או השרות . זהו רעיון או פתרון שטרם היה קיים בשוק או שהוא מהווה התקדמות משמעותית לעומת מה שהיה קיים עד כה. חדשנות יכולה להתבטא בפיתוח מוצרי, בשירות ייחודי, או בתפיסה חדשה לגמרי.
2. ייחודיות
הבשורה כוללת את היכולת של המותג להיות שונה ומובחן מהמתחרים. זהו הייחודיות של המוצר או השירות, השונה בתכלית מההיצע הקיים, שמביאה עמה ערך ייחודי ללקוחות.
3. השפעה משמעותית
הבשורה צריכה להיות בעלת השפעה ממשית על השוק או על חיי הלקוחות. מדובר ביכולת לשנות התנהגות צרכנית, לשפר את איכות החיים או להשפיע על התרבות והסביבה.
דוגמאות לבשורה של מותגים בעולם:
הבשורה של WARBY PARKER- משקפיים איכותיות ואופנתיות במחירים סופר אטרקטיבים ללא חנויות רק דרך האון ליין
הבשורה של casper – מזרונים איכותיים במחירים אטרקטיביים ללא חנויות מכירה דרך האינטרנט בקופסא דרך הדואר
הבשורה של HOKA – הנעליים המקצועיות ביותר לאנשים שרצים
הבשורה של Airbnb –השכרת דירות מגורים של אנשים רגילים לזמן קצר בכל מקום בעולם
הבשורה של נייק ? just do it ממש לא , הבשורה של נייק היתה בהתחלה גם נעלי ריצה לאלופים
הבשורה של אפל –המחשבים המעוצבים הכי ידידותיים בעולם




הבשורה יכולה להיות גם בבחירה הייחודית של הקהל שלך, מה שהרבה פעמים מגדיר את מותגי הנישה , לדוגמא מותג המייק אפ MILK בחר באופן מוצהר בקהל הנשים הצעירות היותר מוזרות, חופשיות, ליברליות , עם השיער הצבעוני, המשוגעות יותר, והבשורה שלו מעבר להיותו מוצר טבעי זה החופש להיות מי שאת. ולקבל כל אחת.
אפל כשהשיקו ב 1997 את קמפיין המיתוג הטוב בעולם, THINK DIFFERENT , אמר סטיב גובס באופן מוצהר שהמחשבים שלהם הינם לאנשים שחושבים אחרת, למשוגעים, אלה שהלכו עד הקצה, הגאונים, הלא מובנים . אולי קראו להם משוגעים אבל הם שינו את העולם.
מודל “הבשורה” לבניית מותגים, הינו סדנא ייחודית וחוויתית אשר בסופה אתם מצליחים להגדיר בדיוק את הבשורה של המותג שלכם ומה האישיות שלו. והוא כולל מספר שלבים:
השלב הראשון
היכרות עם המוצר- יתרונות , חסרונות , ייחודיות , למה הוא הגיע לעולם ?
היכרות עם השוק- מצב השוק ? מצב הביקוש ? מי השחקנים העיקריים ? פוטנציאל השוק ?
היכרות עם מתחרים- מה הם מציעים? איך הם מציעים? מה מיוחד בהם? איפה הם מציעים?
היכרות קהל היעד- מיהו קהל היעד? סגנון חיים? מה הצרכים והרצונות שלו? מה מניע אותו ?
השראה מהעולם – מה נעשה בעולם בתחום ?
השלב השני
בשלב השני שלב “התבודדות והתכנסות” כל משתתף מבלה עם עצמו ורושם מחשבות וכיוונים, רק לאחר מכן מתכנס כל הצוות לשמוע ולהשמיע
השלב השלישי
השלב השלישי שלב הבשורה השלב המרגש, מציאת והגדרת הבשורה שלכם. פשטות הבשורה – בשורה טובה חייבת להיות פשוטה עד 10 מילים מקסימום
לאחר שמצאתם את הבשורה שלכם, של המותג שלכם. השלבים הבאים עוסקים בגיבוש אישיות ושפת המותג ואליהם נתייחס במאמר הבא
שתפו מאמר זה
SUBSCRIBE TO
OUR NEWSLETTER